Risques Psychosociaux

Master (M2) Gestion des Ressources Humaines dans multinationales (en Apprentissage)

Cours : Risques Psychosociaux
Enseignant : Lolita Rubens

Objectif du cours

To provide the students with an advance understanding of risks and health in the workplace To equip the students with the theoretical tools needed to best analyse and evaluate a risk situation To provide the students with the skills to create prevention actions

Upon successful completion of the module, the students will be able to: understand the risks existing in a workplace ; choose the appropriate tool and method to create prevention campaigns

Plan du cours

1) Health in the workplace

2) Psychosocial Risks and Stress

3) Wellbeing and Comfort in the Workplace

Evaluation des étudiants

écrit

Bibliographie

Achor, S. (2011). The Happiness Advantage. The Seven Principles of Positive Psychology that Fuel Success & Performance at Work. Virgin Books Bernard, M. (2015). Cultiver la sérénité au travail. Paris : Dunod Du Penhoat, G. (2016). La boite à outils de la gestion du stress au travail. Paris : Dunod Grasset, Y., Debout, M., Rouat, S. & Bachelard, O. (2011). Risques psychosociaux au travail. Rueil-Malmaison : éditions liaisons Guez, F. & Delhommeau, A.-C. (2009). Agir sur le stress au travail. Paris : Nathan Guillot-Soulez, C., Cloet, H. & Landrieux-Kartochian, S. (2013). Gestion des ressources humaines. Paris : Gualino Labouesse, S. & Van Laethem, N. (2016). La boite à outils de la pleine conscience au travail. Paris : Dunod Lecomte, J. (2016). Les entreprises humanistes. Les arènes Machado, T. (2015). La prévention des risques psychosociaux. Concepts et méthodologies d’intervention. Rennes : PUR Montreuil, E. (2011). Prévenir les risques psychosociaux. Paris : Dunod Nicolas, E. (2016). 14 cas de GRH. 2ème édition. Paris : Dunod Poirot, M. (2010). Risques psychosociaux : la gestion des situations difficiles. Formation Elegia (midori-consulting) Rioux, L., Le Roy, J., Rubens, L., & Le Conte, J. (2013). Le confort au travail : Que nous apprend la psychologie environnementale ? Presses Universitaires de Laval Shankland, R. (2014). La psychologie positive. Paris : Dunod

Volume horaire : 7,0 h
Période : non semestrialisé
Unité d'enseignement : U.E. 2 : Techniques et pratiques de GRH internationale
Langue : anglais
ECTS : 0,00
shadow
Imprimer cette page